۱۳۹۲ خرداد ۲۳, پنجشنبه

ما تا رسیدن به دموکراسی خیلی‌ راه داریم، همین که نمی‌تونیم تحمل کنیم کسانِ دیگه‌ای که ۱۰۰% مثلِ ما فکر و عمل نمیکنند هم حقِ زندگی‌ دارند. همین که تا کسی‌ نظرش مخالفِ ما بود از دوستیمون محرومش می‌کنیم، اون هم دوستی‌ِ مجازی و فیسبوک و دنیایِ اینترنت که به هوا بنده. ربطی‌ هم به سواد و طبقه اجتماعی و محلِ زندگی‌ نداره. باید تمرین کنیم،  هنوز خیلی‌ کار داریم.

شرکت در انتخابات یا تحریمش خیلی‌ شخصی‌ هست، اینکه من دلم میخواد از حقِ رأیی که دارم استفاده کنم و فکر می‌کنم، حتما دلیلی‌ برایِ خودم دارم، اون وقت کسی‌ که میاد مساله ۴ سال پیش رو به روم می‌آره و اون هم با کلی‌ توهین و برچسبِ حماقت و نداشتن حافظه تاریخی، نمی‌دونه که اگر اونها تازه تو این ۴سال به لطفِ دنیایِ اینترنت اینها رو شناختند ما از فروردین ماهِ ۵۹ تا به حال با گوشت و خونمون همه این فجایع رو احساس کردیم، ولی‌ این دلیل نمیشه که از حقی‌ که داریم بگذریم، این یه حرکتِ جمعی هست که به مرورِ زمان جواب میده، شاید من اون روز که دموکراسی حاکم بر کشورم بشه رو نبینم ولی‌ حداقل میدونم یه گام براش برداشتم، با قهر، توهین، فرار و پاک کردنِ صورت مساله به جای نمی‌رسیم. 

من هم مثلِ خیلی‌-ها رای میدم! خب این یه مساله خیلی‌ شخصی‌ هست ولی‌ چرا میگم؟! امسال کانادا صندوق رای نداره و من تصمیم گرفتم به نزدیکترین شهری که شعبه اخذِ رای هست برم، یعنی‌ یا نیویورک یا واشنگتن! از اونجایی که کار هم دارم، می‌خوام با اتوبوس شبرو برم و بعد از دادنِ رای یه چرخی تو شهر بزنم و با شب‌رو برگردم. قبل از این که به این تصمیم برسم، رو فیسبوک استتوسزدم که اگر کسی‌ میره با هم بریم، که تنها نباشم، خودش یه سفرِ باحالی‌ میشه. حالا شما داشته باشید جوابها رو. سطحِ سوادِ هیچ کدوم از این آدمها کمتر از لیسانس نیست، سطحِ اجتماعی خوب، متمدن، مدعیِ روشنفکری و مدرنیته و ... تازه اینها غیراز دوستانی هست که در جواب، استتوس‌هایِ توهین‌آمیز زدند به ما به اصطلاح خارج‌نشینهایی که در دانشگاه‌هایِ خوب درس میخونیم و یا غیر از کسانی‌ که نرم از لیستشون حذفم کردند. گروهِ مخالفی که خودش تحملِ نظرِ شخصی‌ دوستی‌ که مخالفِ نظرِ اون هست رو نداره. اینه که ..... ما هنوز تا رسیدن به دموکراسی راهِ درازی داریم!

من: دوستانِ عزیزِ ساکنِ کبک، کسی‌ هست که بخواد برایِ رای دادن به نیویورک یا واشنگتن بره؟ اگر آره، ممکنه که یه ندا بدید که در صورتِ امکان با هم بریم؟! ممنونم.


  • Delaram  واقعا میخواید رای بدید؟؟؟؟؟ !!!!!!!! به کی؟؟؟ به کسی که از قبل انتخاب شده!!!!!مگه رای منو شما مهمه؟؟؟Tuesday at 12:43pm · Like
    Parvin آره Delaram جان، حتما رای میدم، مثلِ همه این سالها.برایِ خودم که مهمه حتی اگر به قولِ شما برایِ اینها مهم نباشه.Tuesday at 12:47pm · Like
    Mehrdad  فقط و فقط جلیلی 
    Tuesday at 12:57pm · Like
    Maryam  پروینم بیام دنبالت با هم بریم رای بدیم؟؟؟
    Tuesday at 12:57pm · Like
    Parvin  اگه میشد که چه خوب بود Maryam عزیزم 
    Tuesday at 1:23pm · Like
    Parvin  Mehrdad  
    Tuesday at 1:25pm · Like · 1
    Mehrdad  پروین جان اجرش هم خیلی زیاده ها،مهاجرت برای رای به جمهوری اسلامی،کاش ما هم سعادت شما رو داشتیم،قبول باشه 
    Tuesday at 1:30pm · Like · 1
    Parvin  اجر!!! سعادت!!! مرسی‌ از ارزش‌گذاریت Mehrdad جان. 
    من حقِ رای دارم، پس رای میدم، هر جایِ دنیا که باشم. میشه رایم دزدیده بشه، میشه که خونده نشه، میشه اسمِ کسی‌ از صندوق در بیاد که از حالا معلومه، هر گونه احتمالی‌ هست با ضریبِ بالا. ولی‌، به هر حال با هر رای هزینه انجامِ این کارها برایِ حکومت بالا میره. 
    قصد ندارم بحث کنم، نه تبلیغ نه تحریم. صلاحِ مصلحتِ خویش خسروان دانند!
    هدفِ این استتوس مشخصه، چون امسال اینجا در کانادا صندوقِ رای نیست. 
    Tuesday at 2:00pm · Edited · Like · 1
    Ramin  پروین خانوم میخوای بری رای بدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اینجا کسی قرار نیست بره رای بده و همه دارن فرار میکنن بعد شما اونجا میخوای رای بدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    Tuesday at 2:12pm · Like
    Parvin  بله Ramin جان. من پیروِ کسی‌ نیستم که، طبقِ اصولِ و اعتقاداتِ خودم عمل می‌کنم. بقیه‌ش هم تو کامنتهای بالا بخون لطفا!
    Tuesday at 2:15pm  Like  1
    Ramin  بله خوندم اتفاقا ابراهیم نبوی (طنز نویس سیاسی) میگه رای من و شما مهم نیست بالاخره همون که خودشون بخوان میاد بالا ولی اگر رای بدیم میتونیم زحمت تقلب تو انتخابات رو بندازیم گردن آقایون.....
    Tuesday at 2:17pm · Like
    Sima رای می دی؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
    Tuesday at 2:35pm · Like
    Parvin  بله Sima جان. 
    Tuesday at 2:35pm · Like
    Mehrdad بله جامعه آزاد از صندوق های رای در میاد،ولی نه تو سیستم های تمامیت خواه،شما هم مختارید و این حق شماست و اصول و اعتقادات هر شخصی هم محترمه.قصد جسارت و بی ادبی نبود اول استاتوس شما رو به طنز برداشت کردم،موفق باشید سفر بی خطر از طرف من بدون شوخی و بدون شک جلیلی بهترین گزینه است.
    Tuesday at 2:41pm · Like · 1
    Adeleh parvin jon , hatman biaeen DC , pishe ma,
    Tuesday at 7:07pm · Unlike · 1
    Parvin ممنونم Adeleh جون از لطفت، اگر بیام اونجا، حتما بهت خبر میدم و میام پیشتون. 
    Tuesday at 9:55pm · Edited · Like
    Shabnam  پروین جون حتما قصد بازگشت به وطن رو دارین که میخواین رای بدین,
    22 hours ago · Like
    Parvin  نه عزیزم، من رای میدم، چون حق دارم که رای بدم، چون همین یک رای هم نقشِ مهمی‌ رو به عهده داره، چون دلم نمیخواد کشورم مثلِ سوریه، لیبی‌، مصر و ... بشه، چون در حالِ حاضر هیچ آلترناتیوِ خوبی‌ برایِ حکومت نمی‌بینم، و ..... باز هم، چون حقِ رای دارمShabnam جون. 
    22 hours ago · Edited · Like
    ...Peg  پروین جون داری شوخی‌ میکنی‌ یا اینرو جدی جدییی گفتییی؟ یعنی‌ اینایی که لایک کردن همه میخوان رای بدن:و
    8 hours ago · Like
    Parvin  جدی گفتم Peg  جون، من رای میدم. 
    8 hours ago · Like

    Ramin  تعریف حماقت آن است که کاری را بارها و بارها تکرار کنیم و انتظار داشته باشیم که نتیجه متفاوتی از آن به دست بیاوریم!
    10 hours ago · Like
    Parvin  تعریفِ دموکراسی اینه که به عقایدِ مخالف، هم احترام بگذاریم .
    9 hours ago · Like · 1
  • ...... 

۲ نظر:

بانوی معبد سوخته گفت...

حالم بد شد ! :( دیگه خسته م از آدمها. چرا اینطوری شدن؟

روزهای پروین گفت...

هنوز راه زیادی مونده بانو تا برسیم به جایی‌ که باید!